Nie wiesz jakie są koszty biznesu internetowego? Chcesz dowiedzieć się jakim kapitałem trzeba dysponować, żeby rozpocząć zarabianie przez Internet? Otóż tak jak w “realnym”, stacjonarnym biznesie, również w Internecie koszty są różne – w zależności od tego jaką działalnością chcesz się zająć. Co jednak odróżnia e-biznes od biznesu tradycyjnego to fakt, że w Internecie dużo łatwiej jest uruchomić biznes inwestując w to niewiele ponad 100 zł. Co więcej – taki biznes może się udać i przynosić spore zyski, czego dowodem jest jeden z moich małych biznesów, który uruchomiłem kilka lat temu. Rocznie wydaję na niego niecałe 120 zł, a zarabiam na nim około 1500 zł każdego miesiąca. Więcej na ten temat przeczytasz w moim kursie – Jak zarabiać w Internecie. Niemniej w biznesie internetowym (podobnie jak stacjonarnym) koszty możemy podzielić na: stałe, zmienne. Wysokość tych kosztów (nawet przy podobnej działalności) może od siebie odbiegać – nie każdy bowiem będzie chciał inwestować dużo w reklamę, ktoś może samodzielnie wykonywać prace związane z SEO, a jeszcze inna osoba będzie wszystko zlecała zewnętrznym firmom. Ok, czyli z jakimi kosztami trzeba się liczyć prowadząc biznes internetowy? Spis treści: ukryj 1 Ile wynoszą koszty biznesu internetowego? 2 Jakie są koszty biznesu internetowego? 2.1 Ile to wszystko kosztuje? Ile wynoszą koszty biznesu internetowego? Tak jak wspomniałem, biznes internetowy możesz uruchomić już od 100 zł rocznie. Jednak wiele zależy od tego jaką działalność chcesz podjąć. Jeśli będziesz sprzedawać usługi bądź produkt elektroniczny, a dodatkowo znasz się nieco na marketingu internetowym to te koszty mogą w ogóle nie wzrastać. Trudno jednak spodziewać się by koszty zamknęły się w granicach 100 zł jeśli do prowadzenia Twojego biznesu internetowego potrzeba zakupić towar, materiały czy zatrudnić ludzi. Nie martw się tym jednak, bo jak mówi przysłowie “pieniądz robi pieniądz”, a żeby zarobić trzeba zainwestować. Nie da się jednoznacznie oszacować kosztów jakie będzie ponosił Twój biznes internetowy, ale wciąż zdecydowana większość pomysłów będzie znacznie tańsza niż uruchomienie tradycyjnego biznesu, w którym musisz liczyć się z ogromnymi kosztami m.in. wynajmu lokalu. A więc jakie mogą być koszty biznesu internetowego? Jakie są koszty biznesu internetowego? Biznes internetowy wiąże się z różnymi kosztami, ale części z nich (raczej) nie unikniesz. Do kosztów biznesu internetowego musimy zaliczyć: Hosting (serwer) – od 50 zł rocznie Być może znajdziesz na Internecie oferty hostingu tańsze niż 50 zł, ale raczej nie interesuj się nimi, bo z mojego doświadczenia mogę powiedzieć tyle, że są awaryjne, często przestają działać lub działają bardzo wolno. Hosting (serwer) to miejsce w Internecie, w którym umieszcza się pliki strony internetowej. Jest niezbędny do uruchomienia jakiejkolwiek strony WWW. Czym różni się drogi hosting od taniego? Szybkością działania (szczególnie jeśli na Twoją stronę internetową jednocześnie będzie wchodzić duża liczba osób lub serwis (sklep), który chcesz uruchomić ma duże “wymagania); dostępnością i awaryjnością – przy bardzo tanich ofertach możesz mieć z tym problem przestrzenią – im droższy serwer tym więcej GB, których potrzebujesz na pliki, zdjęcia itd. – pamiętaj jednak, że w większości przypadków wystarczy podstawowy hosting transferem – za każdym razem kiedy ktoś wchodzi na Twoją stronę internetową lub wykonuje jakąś akcję to pobierany jest transfer – w 99% przypadków na początek wystarczy Ci jeden z podstawowych hostingów jakie możesz wybrać Koszt hostingu może “odpaść” jeśli zdecydujesz się działać tylko w obrębie social media (Facebook, Twitter, Instagram) i/lub wykorzystywać darmowe platformy (np. wordpress.com). Rozwiązanie to jednak ma pewne wady: po pierwsze nie każdy korzysta z social media (lub nie wyszukuje tak produktów, usług za pośrednictwem tych sieci). Po drugie biznes internetowy, który ląduje na adresie nazwafirmy.wordpress.com po prostu nie wygląda profesjonalnie (nie mówiąc o wielu ograniczeniach i przeszkodach, które pojawiają się w związku z wykorzystywaniem darmowych rozwiązań). Reklama (SEM, Facebook, Adwords) Żaden biznes się nie uda jeśli nie znajdziesz osób zainteresowanych Twoim produktem bądź usługą. Wykorzystasz do tego reklamę, w Internecie utożsamianą z SEM (m.in. pozycjonowanie strony WWW), reklamą na Facebooku czy Adwordsami. I tu koszty mogą być bardzo różne – od kilkudziesięciu złotych miesięcznie do… górnej granicy właściwie nie ma. Na reklamę internetową możesz wydać dowolną kwotę, ale najważniejsze, żeby robić to skutecznie – wydawać nie za mało, nie za dużo – no i przede wszystkim mieć z tego zysk. Reklamę internetową należy optymalizować (zmniejszać koszty, zwiększać efektywność) poprzez badania. działania SEM (m.in. pozycjonowanie WWW) polegają na tym by Twoja strona internetowa była odwiedzana przez jak największą liczbę osób zainteresowanych produktami / usługami jakie oferujesz. Np. jeśli prowadzisz biuro podróży to na Twoją stronę internetową powinny trafiać osoby, które wpisują do przeglądarki takie hasła jak “wczasy w Hiszpanii” “gdzie zamówić czasy w mieście X” “all inclusive do Egiptu” itd. W zależności od ilości fraz na jakie chcesz się pozycjonować, trudności ich pozycjonowania i konkurencyjności koszty mogą być różne. Od kilkuset złotych miesięcznie wzwyż. reklama na Facebook – ten kanał pozyskiwania klientów możesz spokojnie obsługiwać samodzielnie. Wystarczy wykupić reklamę uprzednio przygotowując materiały graficzne i wpłacić pożądaną kwotę za jaką chcemy się reklamować. Co innego jednak wykupić reklamę, a co innego skutecznie reklamować się na Facebooku. O tym jak to robić – przeczytasz we wspomnianym przeze mnie kursie. Adwords – to reklamy wyświetlane w przeglądarce Google – dają mniej więcej taki sam efekt jak pozycjonowanie, gdyż po wpisaniu określonej frazy (słowa kluczowego) Twoja strona będzie wyświetlać się na jednym z pierwszych miejsc (nad wynikami wyszukiwania). To kosztowna metoda pozyskiwania klientów, aczkolwiek dzięki niej bardzo szybko sprawdzisz czy ludzie są zainteresowani Twoją ofertą. Strona internetowa (sklep) Jak wszystko, tak i stronę internetową (czy sklep) możesz zrobić samemu jak i zlecić. Jeśli potrafisz samodzielnie wykonywać strony WWW to możesz zaoszczędzić od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Wprawdzie wiem, że na Allegro czy innym portalu ogłoszeniowym możesz znaleźć “profesjonalne” strony WWW za kilkadziesiąt złotych, ale takie opcje sobie daruj – przynajmniej jeśli chcesz prowadzić profesjonalny biznes WWW. Towar, materiały Koszty biznesu internetowego to również towar (w przypadku działalności handlowej) czy materiały (w działalności produkcyjne). Tych kosztów nie unikniesz, ale przy hurtowych zamówieniach możesz otrzymać spore rabaty. Coś jeszcze? I tak, i nie. Zawsze możesz znaleźć miliony rzeczy, na które można wydać pieniądze. Ale czy warto? Czy potrzebnie? O tym zadecydują Twoje potrzeby, posiadany kapitał. Lista rzeczy, w które można zainwestować pieniądze otwierając biznes internetowy jest nieskończenie długa, jednak nie oznacza to, że te wszystkie rzeczy MUSISZ mieć “na start”. Ile to wszystko kosztuje? Najprostszy (co nie oznacza, że najmniej dochodowy) e-biznes możesz uruchomić inwestując niewiele ponad 100 zł rocznie. Im bardziej skomplikowany jest Twój biznes tym większe będą wydatki, które wzrastać będą również jeśli potrzebujesz kupować materiały czy towar, a także pragniesz sporo zainwestować w reklamę, wykonanie strony internetowej.
Marcin Gurtowski 4 stycznia, 2021 at 7:56 pm Koszty mogą oscylować od około 150 zł rocznie do 10 000 zł, 100 000 zł i więcej miesięcznie. Wszystko oczywiście zależy od profilu prowadzonej działalności internetowej, czy pracujemy sami prowadząc w zaciszu domowym blog, czy mamy potężne biuro w centrum Warszawy i zatrudniamy 400 osób jednocześnie. Nie da się przyjąć ogólnych kosztów dla całego spektrum biznesów, ale za to można pokazać konkretny case 🙂 Pozostaw odpowiedź →