Prowadzisz biznes internetowy i zastanawiasz się jak sprzedawać więcej na Allegro? Dla wielu przedsiębiorców portal Allegro jest jednym (lub głównym) źródłem dochodów, wobec czego wielkość sprzedaży uzyskana w tym źródle decyduje o powodzeniu biznesu internetowego.

Sprzedaż na Allegro – jako główny biznes, czy tylko jego uzupełnienie?

Osoby, które nie wiedzą o tym jak sprzedawać na Allegro i jak pozycjonować własną stronę firmową w internecie mogą nie tylko nie być zadowolone z efektów działalności swojego biznesu w branży e-commerce, ale również po prostu szybko ten biznes zamknąć godząc się z porażką. Wiele start-upów rozpoczynających swoje pierwsze kroki w sprzedaży internetowej, tak szybko znika z rynku, jak się pojawiło. Najczęściej odpowiedzią na taki stan rzeczy jest po prostu nieprzygotowanie merytoryczne pod kątem technicznym i brak inwestowania w branżowe kursy o tym, jak sprzedawać na Allegro. Niepowodzenie w rozwijaniu własnego biznesu e-commerce wiąże się  zwykle z brakiem wiedzy na temat takich podstaw, jak:

  • Profesjonalne przygotowanie strony internetowej,
  • SEO, czyli optymalizacja swojej firmowej strony internetowej,
  • Brak inwestowania w kampanie,
  • Brak zainteresowania podnoszeniem własnych kwalifikacji w zakresie sprzedaży w internecie, np. praktyczne kursy,
  • Brak włączenia do sprzedaży innych platform sprzedażowych, takich jak Allegro.

Tak naprawdę niekonkurencyjne ceny są jednym z ostatnich powodów braku generowania zadowalających wyników sprzedażowych (i to nie tylko na Allegro). Na generowanie ruchu w sklepie internetowym dość spory wpływ ma Allegro. To właśnie ono pozostaje największą platformą sprzedażową w Polsce, a co za tym idzie – podobnie jak Google, pomaga zainteresować potencjalnych klientów prezentowaną ofertą. Część osób jest jednak zniechęcona dodatkowym wystawianiem swoich produktów na Allegro. Niechęć ta wynika z kosztów, które platforma pobiera od sprzedających. Warto jednak spojrzeć na to z drugiej strony. Zatrudnienie specjalisty od SEO i marketingu internetowego – generuje jeszcze większe koszty, a tak naprawdę nie daje gwarancji zadowalających wyników. Może zdarzyć się tak, że mimo optymalizacji, strona nie pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, klienci po prostu nie trafią do sklepu.

Warto zatem zaznaczyć, że owszem – Allegro pobiera koszty od każdej udanej transakcji, ale z drugiej strony zapewnia ogromną liczbę użytkowników – i to jest rola i zadanie serwisu Allegro, a nie sprzedającego. Myśląc poważnie o sprzedaży na Allegro i to takiej, która ma przynosić realne zyski, warto poświęcić trochę czasu na poznanie możliwości, które otwiera Allegro Ads. Efekty inwestycji w Allegro Ads, można porównać do wykorzystania Google Ads w promowaniu swojego biznesu online w wyszukiwarce.

Sprzedaż na Allegro

Sprzedaż, prowadzenie biznesu na Allegro nie jest proste, choć potencjał sprzedażowy ogromny. Konkurencja, która istnieje na Allegro, jest bardzo silna, a ceny często zaniżone. Okazuje się bowiem, że na Allegro sprzedaje…samo Allegro, hurtownicy, bezpośredni producenci. Wobec takiej konkurencji sprzedaż wielu produktów staje się kompletnie nieopłacalna, ponieważ marże są bardzo niskie.

Musisz zrozumieć, że chociaż sprzedaż na Allegro ma ogromny potencjał, bo „kupuje tutaj pół Polski” to jednak nie dla każdego produktu jest to dobry rynek zbytu. Zanim na dobre uruchomisz swój biznes internetowy oparty o sprzedaż na Allegro, zbadaj konkurencję i zastanów się, czy będziesz w stanie ją pokonać.

Ważnym aspektem są również opłaty za aukcje na Allegro. Wystawianie aukcji, dodawanie zdjęć, prowizja od sprzedaży – to wszystko kosztuje i zmniejsza zysk na sprzedaży.

Czy sprzedaż na allegro na pewno jest dla mnie?

Wprowadzenie oferty swojej firmy na platformę Allegro musi być dokładnie zaplanowane i strategicznie przemyślane. Podobnie jak w przypadku optymalizacji strony internetowej, tak samo tu trzeba zadbać o to, aby oferta była widoczna dla potencjalnych kupujących, a następnie zachęcała ich do kupna. Przed przystąpieniem do „dopieszczania” swojej oferty warto w pierwszej kolejności zrobić gruntowny research, czyli rozpoznanie rynku i konkurencji na Allegro. W pierwszym kroku dobrze jest sprawdzić, w jaki sposób i czy dana branża działa na Allegro, następnie trzeba będzie zrobić rozeznanie u konkurencji:

  • Czy konkurencja w ogóle wystawia oferty na Allegro?
  • Jak wyglądają ich ceny?
  • Jak wyglądają ich opisy?
  • Jak kształtuje się termin realizacji i opcje przesyłki?
  • Jak wiele jest ofert z podobnym opisem?
  • Ile z tych ofert generuje sprzedaż?

Swoje spostrzeżenia można zanotować i potem porównać z własnymi oczekiwaniami finansowymi i wyobrażaniem o sprzedaży na Allegro. Pamiętajmy jednak, że nie każdy sprzedawca cieszy się dobrymi wynikami sprzedażowymi – najlepiej porównywać się z najlepszymi! Cena nie zawsze jest kluczem do sukcesu. Niejednokrotnie zdarza się, że sprzedawcy oferujący produkty w wyższych niż konkurencja cenach, przebijają oferty innych profesjonalizmem, a w przypadku Allegro – profesjonalnie i dobrze przygotowaną ofertą.

Sama nazwa konta sprzedającego również ma znaczenie – dobrze jest wybrać taką, którą łatwo się zapamiętuje i która nie sprawia problemów przy wpisywaniu. To ważne, ponieważ część osób może polecać wybranego sprzedawcę podczas rozmów – dużo łatwiej jest zatem zapamiętać i potem wpisać w wyszukiwarce Allegro prostą nazwę – najlepiej bez skomplikowanych znaków i kombinacji cyfr. Jeśli sprzedaż na Allegro jest prowadzona równolegle ze sklepem internetowym – dobrze jest po prostu wykorzystać nazwę swojej firmy/sklepu.

Wiele osób, które kupują na Allegro, sprawdza regulamin sklepu i przede wszystkim politykę zwrotów. Po założeniu swojego firmowego konta na Allegro należy koniecznie uzupełnić te dane – to nie tylko kwestia mile widziana przez Klientów, ale również obowiązkowy krok przy rejestracji konta firmowego na Allegro. Osoby prywatne, które sprzedają na Allegro – nie muszą przechodzić przez ten etap.

Klucz do owocnej sprzedaży na Allegro

Jest kilka sposobów jak sprzedawać więcej na Allegro. Niektóre z nich nie wymagają wielkiej pracy, a wręcz jest to proces jednorazowy. Aby podnieść sprzedaż na Allegro, czasami będziesz musiał również zainwestować w lepszy sprzęt. Zanim postanowisz wdrożyć jakiekolwiek rozwiązanie zwiększające sprzedaż na Allegro zastanów się jak bardzo jest to opłacalne.

Przykładem mogą być reklamy aukcji tzw. Allegro Ads – wprawdzie istnieje szansa na to, że w ten sposób zwiększysz sprzedaż na Allegro, ale koszty tej formy promocji mogą być zbyt duże.

jak podnieść sprzedaż na Allegro
Tak wyświetlają się reklamy Allegro Ads

Więcej o Allegro Ads przeczytasz tutaj. Ja jednak chciałbym się skupić na innych, skutecznych sposobach na to jak sprzedawać więcej na Allegro.

Zrób zdjęcia, które podniosą sprzedaż!

Zdjęcia, to one sprzedają. Przynajmniej w większości kategorii, w głównej mierze takich jak: moda, motoryzacja, kolekcje i sztuka, dzieci. Nie myśl jednak, że w takich kategoriach jak książki czy sport zdjęcie nie mają znaczenia! Dobre zdjęcie jest w stanie podnieść sprzedaż nawet o kilka razy.

A jak powinno wyglądać dobre zdjęcie na Allegro?

  • wysokiej jakości – nie rób zdjęć „kalkulatorem”, postaraj się o dobry aparat,
  • jasne, dobrze oświetlone – przedmiot, który chcesz sprzedać, powinien być dobrze widoczny,
  • z odpowiednio dobranym tłem – według wytycznych serwisu Allegro, powinno być ono białe
  • pokaż istotne detale – niech przedmiot, który sprzedajesz jest „widoczny z każdej strony” – kupujący łatwiej wtedy Ci zaufają.

jak powinny wygladac zdjecia w allegro

Stwórz czytelny i zachęcający opis

Opis to Twój komunikat do potencjalnego kupującego. Za jego pomocą masz okazję przekonać go do zakupu. Opis powinien być jasny, czytelny i konkretny. Napisz WIELKIMI LITERAMI co sprzedajesz, wyeksponuj atuty przedmiotu, pisz krótko i konkretnie. Jeśli potrzebujesz umieścić bardziej precyzyjne informacje to przechodź „od ogółu do szczegółu”.

Podziel, wpisz w odpowiednie pola wymagane informacje, takie jak:

  • opis produktu
  • sposób dostawy
  • dane kontaktowe
  • informacje istotne dla kupującego

Niech kupujący z łatwością znajdziesz informacje, jakich poszukuje. Twoja aukcja nie może sprawiać wrażenia umowy z „gwiazdkami pisanymi małym druczkiem”.

Nie muszę chyba wspominać, że Twoja aukcja powinna być pozbawiona błędów ortograficznych, stylistycznych i wyglądać schludnie?

Przykładowe opisy

Opcje dostawy są bardzo ważne

opcje dostawy w allegro

Wydaje Ci się, że oferujesz darmową dostawę kurierem i to strzał w dziesiątkę? Otóż nie, bo choć Tobie wydaje się, iż kurier to najlepsze rozwiązanie, to klienci nie muszą tego zdania podzielać. Ktoś przecież mógł mieć złe doświadczenie z kurierem (np. zniszczona paczka), ktoś ze względu na specyfikę swojej pracy może nie być zdolny do odbioru paczki w ten sposób.

Najwłaściwiej jest oferować kilka form dostawy:

  • kurier
  • poczta
  • odbiór w punkcie

W ten sposób pokryjesz wszystkie możliwości i żaden klient „nie odpadnie” z tak błahego powodu.

Bardzo ważne jest uzupełnienie wszystkich możliwych pól, które zaleca platforma Allegro. Takie działanie zmaksymalizuje szanse na dobrą widoczność oferty i co za tym idzie – zwiększy realnie szanse na sprzedaż.

Zastanów się nad kosztami przesyłki

Koszty przesyłki często przechylić mogą szalę wyboru jednej oferty nad drugą, bo przy porównaniu dwóch, kupujący wybrać może tańszą opcję. Sposobów na to jak zwiększyć sprzedaż na Allegro, ustanawiając koszty przesyłki, jest kilka. Możesz:

  • zaoferować darmową dostawę – ta opcja jest dodatkowo wyróżniana przez Allegro i klienci często korzystają z takich aukcji. Gorzej wyjdziesz na tym, jeśli Twoi klienci kupują kilka produktów i wybiorą ofertę z tańszym produktem, ale płatną dostawą (co i tak w ogólnym rozrachunku, przy dużych zakupach wyjdzie taniej)
  • zastanów się (a najlepiej sprawdź) jakich zakupów dokonują Twoi klienci. Kupują tylko jedną sztukę? Wtedy zaoferuj darmową dostawę. Kupują więcej produktów na raz? Zaoferuj produkt w niższej cenie + stałą opłatę za przesyłkę bez względu na ilość kupionych przedmiotów (jeśli to możliwe).

Możesz również łączyć obie strategie i wystawiać dwie aukcje, np.:

  • produkt X za 99 zł + darmowa dostawa
  • produkt X za 89 zł + 10 zł dostawa

W ten sposób:

  • będziesz najtańszy dla tych, którzy szukają wg najniższej ceny
  • będziesz najtańszy dla tych, którzy szukają wg najniższej ceny z dostawą

Poleć swoje pozostałe aukcje

Warto poinformować odwiedzających Twoją aukcję jak wygląda Twoja oferta. Jeśli nie kupią produktu X, to może zainteresuje ich produkt Y? Jeśli już trafili na Twoją aukcję to warto ten fakt wykorzystać. Przedstaw swoje pozostałe aukcje w formie ładnej grafiki na początku i końcu swojej aukcji, a z całą pewnością podniesiesz sprzedaż na Allegro.

W ten sposób sprzedasz więcej:

  • klient ogląda produkt X, ale kupuje produkt Y (którego nawet by nie zobaczył, gdyby nie polecenie pozostałych aukcji),
  • klient kupuje produkt X, ale dodatkowo kupuje również produkt Y (gdybyś go nie polecił, to dochód byłby niższy).

Dbaj o dobrą opinię na Allegro

Większość kupujących przed dokonaniem zakupu sprawdza opinie o sprzedającym. Jeśli oferta cenowo jest podobna, to oczywiście kupujący wybierze najczęściej tego sprzedającego, który ma nieskazitelną renomę. Posiadając 100% pozytywnych komentarzy, kupujący nie zawahają się dokonać z Tobą transakcji.

jak dbać o opinie w allegro

Jak możesz dbać o ocenę:

  • kontrola jakości wysyłanych produktów
  • szybka wysyłka
  • świetny kontakt posprzedażowy

Jeśli jednak dostaniesz negatywną opinię, możesz poprosić o klienta o jej usunięcie (w panelu allegro). Przed tym jednak warto zadzwonić do klienta, zapytać się o to z jakiego powodu wystawiono taką opinię i zaproponować rozwiązanie (zwrot pieniędzy za usuniętą opinię, dodatkowy rabat).

Skorzystaj z profesjonalnego szablonu aukcji

W oczach kontrahenta (potencjalnego kupującego) musisz budzić obraz człowieka godnego zaufania. Twoja aukcja musisz zatem wyglądać profesjonalnie, schludnie, ładnie, elegancko. Wykorzystaj profesjonalne szablony do aukcji na Allegro i w ten sposób zwiększ sprzedaż. Dzięki takim szablonom Twoje aukcje będą wyglądać zachęcająco, klienci bez problemu odnajdą potrzebne informacje. W najnowszych trendach stawia się na jasne kolory i minimalizm w połączeniu z subtelnymi grafikami.

Trafność

Trafność na Allegro jest domyślnym sortowaniem listy dostępnych ofert. Na wpływ na trafność mają przede wszystkim filtry i to, co wpisuje kupujący w wyszukiwarkę. Co to oznacza dla sprzedającego? Szansę na pojawienie się wyżej w liście wyszukiwania, a co za tym idzie – zwiększenie szansy na sprzedaż! To, co ważne, kluczem do sukcesu jest w tym wypadku przede wszystkim to, co wpisuje kupujący. Dla przykładu: wpisanie frazy „Play Station 4”, może dać inne rezultaty na liście wyszukiwania niż w przypadku frazy „Play Station” podanej już bez wyszczególnienie numeru serii. To dlatego tak istotne jest nadanie ofercie dobrego opisu. Co ma jeszcze wpływ na trafność? Z pewnością będą to filtry ustawione przez kupującego, dopasowanie ofert, wyszukiwania  podobnego przedmiotu przez innych użytkowników. W ostatnim wypadku na wpływ na pojawienie się wyżej na liście wyszukiwania mają również wybory zakupowe innych użytkowników serwisu: jakich ofert poszukiwali, co ostatecznie kupili itp.

tytuły aukcji w allegro

Duży, jak nie największy, wpływ na trafność ma jednak przygotowana oferta sprzedaży. Jest przy tym wile czynników, które mogą sprawić, że algorytmy Allegro uznają daną ofertę za atrakcyjną i będzie ona pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania, czy też nie spełni ona określonych wymagań i „spadnie” na którąś z niższych pozycji. Podobnie jest z pozycjonowaniem stron internetowych, czyli SEO i działaniem algorytmów Google. Jeśli ktoś kiedykolwiek interesował się tym zagadnieniem – może łatwo przełożyć sobie działanie algorytmów Google – sama idea działania ma podobne założenia.  W przypadku oceny trafności oferty i dopasowanie jej do wyniku danego wyszukiwania decydują następujące czynniki, o których szerzej niżej.

Zdjęcie – jak powinno wyglądać, by spełniać wymagania Allegro

Jakość i rodzaj zdjęcia są bardzo ważne i to nie tylko dla oceny atrakcyjności oferty przez potencjalnego klienta, ale również oceny trafności przez Allegro. Bardzo ważne są zarówno zdjęcia całego produktu umieszczone bezpośrednio w ofercie, jak i miniaturki — to właśnie na nie pierwsze patrzy kupiec. Jeśli już od początku będą niezachęcające to wysoce prawdopodobne, że taką ofertą w ogóle się nie zainteresuje.

W lutym 2017 roku Allegro wprowadziło nową standaryzację zdjęć – miniaturek, które umieszczane są zaraz przed krótkim opisem oferty. Pamiętajmy, że opis może mieć maksymalnie 50 znaków, tak więc zdjęcie może czasem przybliżyć to, czego nie mogło dopisać się w nazwie przedmiotu. Miniaturkę można zatem traktować jak wizytówkę całego produktu, powinno być zatem czytelne i przejrzyste. Według Allegro, czytelne i wyraźne zdjęcie w miniaturze może realnie zwiększyć szansę na sprzedaż i jak podaje serwis, przy dobrym zdjęciu wzrasta ona nawet o 12%, a to dość dużo. Jak zatem przygotować idealną miniaturę, dopasowaną do standardów Allegro?

Przede wszystkim zdjęcie powinno być wysokiej jakości, ostre i przejrzyste. Już od 3 lat można zapisywać w miniaturze zdjęcia o rozdzielczości nawet 2560 x 2560 pikseli! Co więcej, istniejące już oferty można zmodyfikować nawet w czasie trwania oferty. Dzięki temu osoby, które prowadzą już swoją działalność na Allegro, mogą szybko zmienić takie parametry i tym samym dopasować ofertę do wymagań serwisu. Efektem tego działania może być „podskoczenie” w rankingu trafności i pojawienie się nieco wyżej w wynikach wyszukiwania.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o zdjęciach?

Zdjęcia na Allegro „robią robotę”. Aby były profesjonalne, zachęcały do zakupu i co więcej – były zgodne z wymaganiami i rekomendacjami Allegro – muszą spełniać kilka kryteriów. Najważniejsze z nich to przejrzystość, czytelność i dobra, szczegółowa prezentacja produktu. Sprzedawany produkt powinien znajdować się na pierwszym planie, na białym tle bez umieszczania jednocześnie dodatkowych elementów graficznych (np. kontaktu, lub rogu stołu widzianego na drugim planie). Jeśli przedmiotem sprzedaży nie jest jeden produkt – śmiało można w ten sam sposób zaprezentować cały zestaw. Istotne jest jednak monochromatyczne, białe tło. Taka zasada dotyczy zarówno miniatur, jak i pozostałych zdjęć produktu. Jeśli przedmiotem sprzedaży jest odzież – można zaprezentować je na modelu lub modelce. Osoby, którym zależy na oddaniu wielkości sprzedawanego produktu, mogą na kolejnym zdjęciu umieścić przedmiot, który stanie się punktem odniesienia. Należy jednak uważać, aby takie zdjęcie nie zostało błędnie zinterpretowane. Dla przykładu, przy sprzedaży torby na laptopa, można położyć obok lub włożyć do niej laptopa, ale w opisie warto zaznaczyć, że przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie torba/etui.

Umieszczanie dodatkowego logo na zdjęciach jest niewłaściwe. Jeśli sprzedawany produkt jest markowy, należy sfotografować go tak, aby logotyp firmy był dobrze widoczny. Nie zaleca się wklejania znaków firmowych sprzedawanych przedmiotów, podobnie zresztą jak własnego logo na zdjęciach. Zdjęcie miniatury musi być przejrzyste – to właśnie dlatego powinien widnieć na nim wyłącznie produkt i tło – bez zbędnych opisów, ikon, nazwy sklepu, wklejonych grafik itp. Według serwisu Allegro warto również zrezygnować z ramek, chociaż niektóre źródła podają, że mogą one wyróżnić ofertę na tle innych – bardziej działają na klienta, ponieważ rzucają się w oczy. Tylko wybrane produkty mogą znaleźć się naturalnym tle np. na tle ogrodu, mieszkania. Takie fotografie najczęściej zalicza się do kategorii motoryzacyjnych lub kategorii dom i ogród.

Szczegółowe informacje o ofercie mają wpływ na trafność

Poza określeniem, czy pierwsze, miniaturowe zdjęcie spełnia rekomendacje Allegro, wpływ na dalsze wyświetlanie ofert ma również dokładne wyszczególnienie wszystkich danych o ofercie. Niezbędne jest dokładne określenie cech charakterystycznych produktu, jego kolorystyki i najważniejsze – trafne dopasowanie kategorii. Co prawda może wydawać się to oczywiste, ale tak naprawdę wielu sprzedawców nie robi tego prawidłowo. Efektem złego dopasowania kategorii do rodzaju sprzedawanego produktu może być po prostu małe lub żadne zainteresowanie wystawionym przedmiotem – po prostu nikt realnie zainteresowany zakupem na niego nie trafi. Tym sposobem sprzedając np. etui na telefon komórkowy, należy wybrać kategorię: Etui i pokrowce”, a nie „Telefony komórkowe’.

kategorii allegro w wpływ na trafność

Jakość sprzedaży

Kolejnym elementem, który poniekąd jest odpowiedzią na pytanie „jak zwiększyć sprzedaż na Allegro”, jest ocena jakości sprzedaży. Każdy sprzedawca w swoim serwisowym profilu na Allegro ma dostęp do panelu „Jakość mojej sprzedaży”. To właśnie w nim umieszczone są wszystkie niezbędne informacje o wszystkich obszarach własnego biznesu na Allegro. To miejsce jest bardzo użyteczne – to prawdziwa kopalnia wiedzy o mocnych i słabych stronach sprzedaży. Dzięki analizie wyników sprzedaży i ocen konkurencyjnych sprzedawców, można szybko i łatwo zweryfikować swojej wyniki i znaleźć swoje mocne i słabe strony. Jeśli słabą stroną okaże się np. czas realizacji zamówień – warto popracować nad tym obszarem i zmienić sposób dostawy, postarać się o skrócenie czasu realizacji i cierpliwie czekać na poprawę swoich wyników i ocen.  Dane umieszczone w opisywanym panelu są tak naprawdę w stanie pomóc w kontroli nad wszystkimi elementami sprzedaży na Allegro.

jakosc sprzedazy

Promowanie ofert a trafność

Promowanie swoich ofert na Allegro jest usługą płatną. Do wyboru jest jednak kilka rodzajów promowania. Część z nich pozwala na umieszczenie danej oferty na samej górze w wynikach wyszukiwania (mowa o wyróżnieniu oferty), pozostałe mają na celu wizualne wyodrębnienie promowanej oferty. Jest zatem możliwe:

  • Pogrubienie
  • Podświetlenie
  • Wyróżnienie
  • Cały pakiet – wyróżnienie, podświetlenie i pogrubienie
  • Promowanie wybranej oferty wyłącznie na stronie działu

Wyróżnienie ma realny wpływ na trafność. Dzięki niemu na ekranie potencjalnego klienta wyróżniona oferta będzie wyświetlać się przed ofertami innych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że konkurencja również mogła zainwestować w wyróżnienie. Efektem takiego działania jest często spotykana sytuacja, w której w pierwszej kolejności pojawi się długa lista promowanych ofert, a dopiero po niej pozostałe oferty. Jest to z pewnością rozwiązanie, które ma wpływ na trafność i zwiększa szanse sprzedaży, ale nie pozostawia w konkurencji w tyle. To właśnie, między innymi, z uwagi na takie sytuacje, warto brać pod uwagę fakt, że sprzedaż na Allegro jest procesem, na który ma wpływ kilka czynników. Do promowania swoich ofert można włączyć również działanie reklam Allegro Ads.

wyróżnianie ofert w allegro

Pogrubienie  to opcja, która pozwala na wizualne wyodrębnienie jednej oferty spośród innych, konkurencyjnych. To opcja dość prosta – polega na wyboldowaniu, czyli pogrubieniu czcionki tytułu. Ma to realny wpływ na widoczność – pogrubione litery przyciągają uwagę i sprawiają, że oczy potencjalnych klientów z pewnością na kilka sekund dłużej utkwią na takiej pozycji.

Podświetlenie działa na podobnej zasadzie co opisane wyżej pogrubienie oferty. Różnica polega na zastosowaniu podświetlenia, czyli tła innego niż w przypadku innych ofert z listy. Nie ma możliwości wyboru tła – jest ono automatycznie jasnoniebieskie/jasnoszare.

Promowanie ofert na stronie działu polega nie tylko na systematycznym wyświetlaniu wybranej oferty w propozycjach na stronie każdego z działów, ale również na zastosowaniu wyróżnienia oferty w wynikach wyszukiwania. To forma promowania, która przynosi wymierne rezultaty, ale jest związana z określonymi kosztami. Przed jej wyborem dobrze jest zastanowić się, czy koszt takiego promowania będzie opłacalny. Osoby, które biorą pod uwagę taki rodzaj reklamy, powinny dokładnie przyjrzeć się swojej marży i opcjonalnie – wziąć pod uwagę również koszty wyróżnienia oferty na Allegro.

Wyróżnienie oferty z użyciem opcji Allegro Ads ma wpływ na zwiększenie szans na sprzedaż. Wpływa bowiem na większe zainteresowanie ofertą. Ma to miejsce w szczególności, gdy użytkowcy serwisu zainteresowani zakupem określonego produktu z wybranej kategorii rozpoczynają swoje poszukiwania po sortowaniu według trafności.

Perfekcyjna i zachęcająca oferta – podsumowanie

Dobrze wyglądające i przede wszystkim profesjonalne zdjęcia produktów w wysokiej rozdzielczości to kwestia bardzo istotna – może czasem przeświadczyć o wyborze danej oferty. Najbardziej opłacalne jest wgrywanie zdjęć na własnym serwerze. Wpływa to nie tylko na najwyższą ich jakość (na serwerze Allegro limit wielkości fotografii wynosi jedyne 200 kB), ale również powoduje oszczędności. Niemniej ważne, jak nie najważniejszeszą jednak dobrze przygotowane opisy, które uwzględniają wyniki wyszukiwania potencjalnych klientów. Tutaj znów można porównać sprzedaż na Allegro do wyszukiwarki Google i SEO. Oferta musi być dobra i tożsama dla wszystkich produktów własnego sklepu. Do przygotowywania ofert można użyć takiego samego szablonu, najlepiej włączając w to identyfikację wizualną marki (spójny kolor, czcionka, logo itp.). Część osób, która nie ma „drygu” i umiejętności do stworzenia poprawnych, zachęcających opisów po prostu je zleca firmom zewnętrznym, które specjalizują się w przygotowywaniu ofert na Allegro (i nie tylko!). Ofertę można przygotować w taki sposób, aby klient chciał również zajrzeć na stronę internetową – to dodatkowo zwiększy ruch na zewnętrznej stronie sklepu. Dobrze zaprojektowany tytuł oferty bardzo zwiększa szansę na jej wyszukanie. I znów warto posłużyć się porównaniem wykorzystania fraz kluczowych w Google do wyszukiwarki w serwisie Allegro. Jak zwiększyć sprzedaż na allegro z pomocą tytułu? Koniecznie trzeba znaleźć i wykorzystać dobre słowa kluczowe, czyli frazy, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników serwisu, podczas poszukiwania interesującego przedmiotu. W przypadku tworzenia tytułu oferty na Allegro, frazy kluczowe należy umieścić na samym jego początku. Tytuł nie może być zbyt długi. Najbardziej optymalne jest, kiedy zmieści się w 50 znakach. Zbyt długi tytuł aukcji i źle dobrane słowa kluczowe mogą skutecznie utrudnić wyszukiwanie, a co za tym idzie – zmniejszyć szanse sprzedaży na Allegro.

Pułapki sprzedaży na Allegro – jak wygląda sprzedaż na Allegro?

Konkurencja nie śpi – „sprytne” metody przejmowania Klientów

Tak, jak wszędzie na Allegro również trzeba dobrze oszacować i zaplanować swoją sprzedaż – nie tylko dla samej sprzedaży, ale wyjścia finansowo na swoją korzyść. Główną przyczyną ewentualnych problemów związanych ze sprzedażą jest zwykle cena. Bardzo często czujna konkurencja, chcąc wygrać swoją zaporowo niską ceną – ustawia ją na bardzo niskim poziomie, naprawdę trudnym do przebicia. Kupujący, którzy ustalają kryterium wyszukiwania od najniższej ceny, z pewnością ograniczają się do kilku pierwszych, najtańszych ofert. Pytanie brzmi: czy konkurencji opłaca się sprzedaż tego samego lub bardzo podobnego produktu po kosztach? Odpowiedź brzmi: Nie! Ale nie oznacza to, że ktoś rezygnuje ze swojego zarobku, lub wyprzedaje produkty po likwidacji. Niestety częstą praktyką jest celowe zaniżanie cen samego produktu (tak, aby „zmiażdżyć” konkurencje) i rekompensowanie sobie tej straty przy zawyżaniu kosztów wysyłki. Jeśli większość konkurencji stosuje takie sztuczki, nie pozostaje nic innego jak dołączyć do ich grona i powtórzenie podobnego schematu. Niestety może się to wiązać również ze zniechęceniem klientów do swojego sklepu na Allegro – nie każdy lubi takie podejście do sprzedaży.

Jak sprzedawać więcej na allegro w swoim regionie, czyli Allegro lokalnie

Pisząc o konkurencji na Allegro, dobrze jest również pamiętać o znalezieniu swojej niszy. Może ona obejmować nie tylko sam target, ale również lokalizacje. Sprzedawcy z mniejszych miejscowości mogą być liderami w sprzedaży z odbiorem osobistym w swoim regionie. Wielu kupujących z racji bezpieczeństwa, wygody i oszczędności związanej z brakiem kosztów wysyłki – preferuje odbiór osobisty. Może się okazać, że w danym regionie jest się jedynym sprzedawcą umożliwiającym odbiór osobisty. W takim wypadku warto podnieść cenę samego produktu.

Allegro lokalnie to miejsce, które gromadzi oferty zarówno firm, jak i osób prywatnych. Chociaż serwis Allegro Lokalnie powstał głównie z myślą o osobach prywatnych, sprzedających rzeczy okazjonalnie – wielu sprzedawców doceniło możliwości, które oferuje ten lokalny klon serwisu – matki. Tak naprawdę każdy sprzedawca, który ma założone konto na serwisie Allegro, może równolegle wystawiać swoje przedmioty na Allegro Lokalnie – zarówno w formie licytacji, jak i z opcją „Kup teraz”. Co więcej, wystawiając ofertę wyłącznie za pośrednictwem Allegro Lokalnie, oferta trafia automatycznie na główny serwis Allegro. Ograniczaniem jest jednak brak możliwości wystawienia ogłoszeń dotyczących usług i ofert nietransakcyjnych. Na Allegro Lokalnie można wystawić z jednego konta tylko maksymalnie 200 ofert, ale w przypadku niedużego startupu z ograniczoną ofertą nie będzie to problemem.  Allegro Lokalnie to również dobry, pierwszy krok dla osób nieobytych z dość złożonymi wymaganiami w zakresie rozbudowanego opisu oferty na serwisie Allegro. Allegro Lokalnie umożliwia bowiem wystawienie oferty z bardzo uproszonym, dowolnym, a nawet żadnym opisem. Trzeba jednak liczyć się z tym, że efekt takiego działania może przełożyć się na zmniejszenie zainteresowania ofertą. Allegro lokalnie to również możliwość konwersacji z Klientem w czasie rzeczywistym – umożliwia to czat online. Jeśli obsługa będzie na wysokim poziomie – taki bezpośredni kontakt ze sprzedającym może realnie wpłynąć na opinie o sprzedawcy, skutkować pozytywnymi ocenami, a co za tym idzie – poprawiać wyniki sprzedażowe.

Allegro lokalnie pozwala wykorzystać potencjał sprzedaży lokalnej. Allegro lokalnie jest skierowane do osób, którym zależy na szybkim odbiorze – najlepiej „po sąsiedzku”. Allegro lokalnie jest za tym świetnym pomysłem na wygenerowanie ruchu w swoim sklepie stacjonarnym (opcja z odbiorem osobistym) i trafienie w swoją niszę. W takim wypadku targetem będą osoby np., z mniejszych miejscowości, którym zależy na ominięciu oczekiwania na wysyłkę przez inne, konkurencyjne firmy.

Obliczanie marży i dbanie o opinie – jak sprzedawać na Allegro bez straty?

Przy ustalaniu ceny dobrze jest również prawidłowo ustalić marżę – uwzględniając koszty Allegro (dobrze jest dodać do swojej ceny około 12%, ponieważ serwis ma spory rozstrzał prowizji). W niektórych kategoriach marża może wynieść właśnie wspomniane wyżej 12%, więc żeby nie stracić na sprzedaży lub nie wyjść na przysłowiowe 0, warto podwyższyć cenę sprzedaży o wysokość prowizji. Chociaż zdaje się to być oczywiste, naprawdę wiele osób tego nie kalkuluje, tylko wystawia przedmiot za określoną kwotę i nie bierze pod uwagi tego, że serwis pobiera od niej swój „zarobek”

Kolejnym, nie mniej ważnym, a nawet jednym z ważniejszych elementów skutecznej sprzedaży na Allegro jest zdobywanie pozytywnych ocen od Klientów. Poza oferowaniem usług sprzedaży na wysokim poziomie, szybkiej wysyłce i stałym kontakcie z kupującym – można postawić na mailing (jeśli Klient wyrazi na niego zgodę). Poproszenie Klienta o wystawienie pozytywnej oceny i zachęcenie go do jej wystawienia po zakupie może wpłynąć na ranking i ogólną ocenę sprzedającego. Wiele osób przed zakupem sprawdza opinie o sprzedającym – nierzadko zaczyna od negatywnych. Dlatego warto walczyć o same dobre opinie, a wszystkie negatywne i sporne – wyjaśniać na bieżąco (oczywiście z kulturą i klasą).

Zwiększanie zasięgu na Allegro – oprogramowanie, ekspozycja i inne

Aby spotęgować efekty sprzedażowe i dotrzeć do jeszcze szerzej grupy odbiorców, do zwiększenia skuteczności sprzedaży na Allegro wykorzystać można również nowoczesne programy. Do najpopularniejszych należą między innymi: BaseLinker, Selli, czy też Shoper. Aplikacje te to prawdziwi wielozadaniowcy – nie tylko są w stanie zautomatyzować cały proces obsługi sprzedaży (np. wysyłanie potwierdzeń dokonania transakcji, przesyłanie numerów lisów przewozowych itp.), ale mogą po prostu generować więcej czasu, który zamiast na generowaniu informacji dla Klientów, można poświęcić na inne sprawy związane z rozwojem własnego biznesu.

Jak wygląda sprzedaż na Allegro oczami Klienta?

Zwrócenie uwagi kupujących na swoją ofertę jest trudne, ale nie niemożliwe. Sposobem na wyszczególnienie swojego produktu spośród innych może być oprawienie zdjęcia głównego w wyraźną, grubą ramkę. Taki mały zabieg daje efekt bezpłatnego wyróżnienia. Wyniki wyszukiwania na platformie Allegro przedstawiane są w formie listy. Po lewej stronie umieszczane są zdjęcia, po środku tytuł, a po lewej cena. Zdjęcie, które z pewnością przykuje uwagę będzie kontrastowe np. wybrany produkt na białym tle otoczony czerwoną ramką. Kupującym może kojarzyć się dodatkowo z promocją lub wyprzedażą – z pewnością przykuje wzrok i sprowokuje do „kliknięcia”.  Podobnie jest z opisem. Wystarczy go wyboldować (opcja płatna), aby wyróżniał się na tle innej, zwykłej czcionki. Wybrane produkty można również wypromować (działa podobnie jak wyróżnienie na platformie olx).

Mało znane triki jak sprzedawać więcej na Allegro

Jeśli pragniesz poznać inne, mało znane – choć bardzo skuteczne sposoby na podnoszenie sprzedaży na Allegro to przeczytaj mój kurs “Jak naprawdę zarabiać w Internecie” i dowiesz się o sposobach, które działają.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*