5 argumentów za tym by zainwestować w marketing treści

kampania marketing treści

Zapewne słyszałeś o tym, że marketing treści jest najnowszym “trendem” panującym w kampaniach marketingowych, w który warto zainwestować, i którym warto się zainwestować – o ile chcesz, by Twój biznes internetowy się udał.

W tym artykule dowiesz się:

  • czym jest marketing treści
  • kto zyska przeprowadzając kampanię marketingu treści
  • jakie korzyści daje marketing treści
  • ile kosztuje kampania content marketingu
  • jak przeprowadzić ją skutecznie

Czym jest marketing treści?

Marketing treści (z ang. content marketing) to zbiór działań marketingowych zmierzających do pozyskania klientów za pomocą specjalistycznych artykułów publikowanych przez Ciebie (Twoją firmę).

Najważniejszym aspektem marketingu treści jest “mały szczegół” by publikować artykuły ciekawe i rozwiązujące problemy (Twoich potencjalnych klientów) nawiązując do oferowanych przez Ciebie produktów bądź usług.

Żaden (nawet najlepszy) artykuł stworzony w ramach kampanii marketingu treści na nic się zda jeśli nie dotrzesz z nim do odpowiednich użytkowników Internetu (Twoich potencjalnych klientów). Dlatego tak ważne jest by przed rozpoczęciem takiej kampanii stworzyć profil pożądanego klienta.

O tym jak przeprowadzić udaną kampanię content marketingu, piszę nieco niżej.

Komu opłaci się marketing treści?

Jak każde działanie marketingowe, tak i tworzenie branżowych, specjalistycznych czy ciekawych artykułów, może dla jednej firmy oznaczać ogromny wzrost dochodów, a dla innych dość wysokie koszty, niepokrywające się żadnym przychodem.

Nie wszystko co modne musi działać również w przypadku Twojego biznesu internetowego, więc zanim zainwestujesz spore pieniądze w taką kampanię zastanów się czy rzeczywiście będzie ona pomocna dla Ciebie właśnie.

A komu taka kampania może pomóc?

  • właścicielom sklepów internetowych
  • osobom prowadzącym e-biznes
  • przedsiębiorcom lokalnym

To, że stwierdzisz “ok, content marketing może mi pomóc” wcale nie jest jeszcze początkiem drogi do sukcesu. Ważne by:

  • potrafić odnaleźć profil pożądanego klienta i…
  • zdefiniować jego potrzeby,
  • rozwiązać jego problem.

Jak napisać skuteczny artykuł dla kampanii content marketingu

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę, która sprzedaje suplement diety pozwalający schudnąć kilka zbędnych kilogramów. Jaki zatem mógłbyś stworzyć artykuł w ramach kampanii marketingu treści.

  • “11 kroków do utraty 6 kg w 30 dni”
  • “Jak pozbyć się 5% tkanki tłuszczowej i świetnie wyglądać w bikini już za 2 tygodnie”

Pomysłów jest masa, ale jak taki artykuł powinien wyglądać w praktyce?

Byłoby błędem gdybyś w ramach takiego artykułu napisał “Kup suplement diety X i schudniesz”. – to może zadziałać, ale na małej skali, bo jest mało wiarygodne.

Znacznie lepiej, gdybyś w ramach takiego artykułu opisał:

  • w jaki sposób chudniemy (spożywając mniej kalorii niż jest nam to potrzebne)
  • jak zmienić swoją dietę by schudnąć (+ podać jadłospis)
  • “jeśli to nie pomaga” możesz uzyskać lepsze efekty dodając suplement diety (Twojej firmy)

Taka konstrukcja artykułu:

  • jest bardziej wiarygodna
  • nie jest w formie nachalnie sprzedażowa
  • jest przyjazna dla czytelnika

Zaraz, zaraz. Teraz pomyślisz: “ok, ale po co mam podawać inne sposoby chudnięcia niż mój suplement diety? Wtedy nikt go nie kupi, tylko będzie na diecie”.

Gdyby tak było, uwierz mi, że wszyscy bylibyśmy szczupli. Ludzie nie mają czasu, ochoty i siły woli by stosować diety. Wolą iść na skróty, np. kupując taki suplement diety.

Często również (nawet jeśli początkowo zdecydują się na dietę), szybko ją porzucą, bo ich słomiany zapał wyparuje, a siła woli jest zbyt mała. I wtedy przypomną sobie o Twoim suplemencie diety z artykułu, który przeczytali…

Marketing treści przyciąga potencjalnych klientów

W ten właśnie (przedstawiony powyżej) sposób, marketing treści przyciąga potencjalnych klientów dla Twojej firmy. Zauważ, że stworzony przez Ciebie artykuł jest nie formą nachalnej sprzedaży, ale poradnikiem.

Poradnikiem, dotyczącym problemu (Twoich potencjalnych klientów), który rozwiązuje również m.in. Twój produkt.

Pomyśl o tym w ten sposób: sprzedajesz suplement diety (pozwalający zrzucić zbędne kilogramy). Twoimi (potencjalnymi) klientami są zatem osoby, które chcą schudnąć.

Jak myślisz, jaki procent z nich wyszukuje hasła w Google “suplement diety na schudnięcie” a jaki procent “jak schudnąć”, “jak zrzucić boczki”, “jak stracić tkankę tłuszczową”?

Wydaje się, że ta druga grupa osób jest znacznie liczniejsza. I właśnie dlatego warto dotrzeć do niej poprzez tworzenie poradnikowych treści “jak schudnąć”, “jak zrzucić boczki”, a w ramach tych porad zamieszczać subtelne odniesienie do swojego produktu czy usługi.

Marketing treści stawia Cię w roli lidera i doradcy

Zauważ, że tworząc ciekawe, poradnikowe i eksperckie artykuły w ramach kampanii marketingu treści, czytelnicy zaczną postrzegać Cię jako eksperta, który może (teraz lub w przyszłości) im pomóc.

Sam zapewne wielokrotnie miałeś przyjemność czytać ciekawy poradnik (na dowolny temat, np. jak wybrać drzwi antywłamaniowe do mieszkania, które są bezpieczne) – i choć może w tamtym momencie nie miałeś potrzeby kupić drzwi (to zapamiętałeś nazwę firmy i przypomnisz ją sobie w odpowiednim momencie).

Gdy ktoś czyta (poradnikowy a nie sprzedażowy) artykuł to zakorzenia w swojej świadomości przekonanie o autorze (Twojej firmie), iż są oni ekspertem. Skoro przedstawiają skuteczne porady na schudnięcie, to ich produkty pozwalające schudnąć również muszą dobrze działać.

Marketing treści buduje zaufanie

Dzięki temu, że “pomagasz a nie sprzedajesz” (takie powinno być przesłanie artykułów stworzonych przez Ciebie), czytelnicy będą Cię chwalić, a zaufanie do Twojej firmy, usług i produktów będzie wzrastać.

Jeśli ktoś “bezinteresownie” pomaga ludziom mającym pewien problem to zasługuje na uznanie i zaufanie. Dlatego właśnie kampania marketingu treści może oznaczać dla Twojej firmy wielkie korzyści.

Dzięki marketingowi treści wypromujesz swoją stronę WWW

Myślisz, że na tym koniec korzyści jakie daje content marketing? Otóż nie! Ciekawy artykuł to zawsze szansa na to, że czytelnicy, którym przypadł do gustu, postanowią go przekazać dalej.

A to umieszczając post na swojej tablicy na Facebooku, a to wklejając link na forum, a to posyłając go znajomym, a to umieszczając choćby na swoim blogu.

Każdy taki link, do Twojego artykułu eksperckiego to szansa na:

  • dodatkowe odwiedziny na stronie WWW (a zatem i sprzedaż)
  • wzrost pozycji w Google dla Twojej strony

Musisz zdawać sobie sprawę, że jeśli uda Ci się trafić w chwytliwy temat to niemal “za darmo” (pomijając koszt stworzenia artykułu) możesz zyskać setki linków dla Twojej strony i tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy odwiedzin.

O tym jak marketing treści przekonuje do zakupu

Postawmy się w roli klienta. Załóżmy, że właśnie kończę remont w swoim nowo zakupionym mieszkaniu. Muszę wymienić drzwi wejściowe. Jeśli wpiszę w Google frazę “drzwi wejściowe” i wejdę do pierwszego sklepu internetowego to zobaczę…drzwi. I ceny.

Co mam wybrać? Nie wiem, bo nie znam się na drzwiach, nie wiem czym się różnią, od czego zależy cena, kto i kiedy mi je zamontuje, na co muszę zwrócić uwagę.

No chyba, że przypomnę sobie artykuł, który akurat przeczytałem kilka tygodni temu “Jak wybrać drzwi antywłamaniowe do mieszkania, które są bezpieczne”.

Wtedy bez problemu wrócę do tego artykułu, w którym wyjaśniono mi:

  • na co zwrócić uwagę wybierając drzwi
  • jakie ościeżnice muszę wybrać
  • jakie są rodzaje zabezpieczeń antywłamaniowych
  • które drzwi mam wybrać mając do wydania 3000 zł

Tak właśnie działa potęga marketingu treści, który nastawiony jest na rozwiązywanie problemów Twoich (obecnych lub przyszłych klientów).

Kurs “Jak naprawdę zarabiać w Internecie”

Ile kosztuje dobry marketing treści?

Nie istnieje coś takiego jak cennik marketingu treści. Możesz zgłosić do “wielkiej agencji marketingowej”, która zażyczy sobie 25 000 zł, a jej działania nic nie dadzą. Możesz również dać zlecenie na forum i za 1000 zł mieć sto razy lepsze efekty.

Ostateczny koszt zależeć będzie od:

  • zakresu kampanii (długość trwania, ilość artykułów)
  • promocji kampanii (w jaki sposób dotrzesz do czytelników)
  • osoby (firmy), która tę kampanię przeprowadzi
Jak dobrze przeprowadzić kampanię marketingu treści?

By uświadomić sobie jak mogą kształtować się koszty takiej kampanii możemy przejść przez kolejne kroki, udanej kampanii marketingu treści. Dzięki temu zrozumiesz jakiego nakładu pracy, czasu i pieniędzy to wymaga.

Przede wszystkim jednak nauczysz się wykorzystywać artykuły eksperckie (poradnikowe) do rozwoju swojej firmy.

Pierwszym krokiem, udanej kampanii marketingu treści jest zdefiniowanie profilu pożądanego klienta. Co z tego, że chcesz napisać artykuł “Jak schudnąć w 30 dni o 5 kg” skoro Twoi klienci nie tego oczekują? Co da Ci taki artykuł jeśli będziesz promował go na forum bodybuildingu, gdzie 95% użytkowników chce zdobyć masę mięśniową, a nie się odchudzać.

Po pierwsze: kto jest moim klientem i jakie są potrzeby, problemy.

Drugim krokiem jaki musisz podjąć w ramach takiej kampanii jest zdefiniowanie miejsca w których dotrzesz do tych potencjalnych klientów. Jeśli sprzedajesz suplement diety pozwalający schudnąć to (wbrew ogólnemu tematowi) szybciej znajdziesz zainteresowanych na forum wielotematycznym dla kobiet niż na forum bodybuilderów.

Po drugie: gdzie spotkam mojego klienta?

Wiesz, że masz produkt dla osób, które chcą schudnąć, ale one zapewne nie wyszukują w Internecie haseł typu “jak schudnąć dzięki suplementowi diety super firmy X”.

Raczej wpiszą w Google “jak schudnąć” “nie umiem zrzucić tkanki tłuszczowej” “jak zamienić tłuszcz w mięśnie” i tak dalej.

Po trzecie: czego szuka mój klient (a co wiąże się z moim produktem)?

Teraz przyszedł czas na to, żeby dotrzeć do klienta, rozwiązując jego problem. Napisz ciekawy, poradnikowy i ekspercki artykuł, w którym pomożesz mu pozbyć się tłuszczu czy zbędnych kilogramów (pomysły dałem na początku artykułu).

Po czwarte: artykuł rozwiązujący problem mojego klienta

Gotowe. Czas na sprzedaż. Oj, nie! Jesteś w błędzie. Artykuł pozostawiony “sam sobie” na Twoim blogu może dawać rezultaty (i to całkiem niezłe, szczególnie jeśli Twoja strona lubi pojawiać się wysoko w Google).

Efekty dobrego artykułu możesz jednak zwiększyć (i szkoda takiego potencjału byłoby nie wykorzystać). Wypromuj zatem swój poradnik w miejscach gdzie Twój klient bywa: na forach, na grupach Facebookowych, wykorzystując dobrze nakierowane reklamy.

Tagged under:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.