Biznesplan sklepu internetowego to nie zbiór pustych założeń, które piszemy w imię “sztuki dla sztuki” czy dlatego, że takie są wymagania przyznania dotacji unijnej czy z Urzędu Pracy. Biznesplan sklepu internetowego to dokument, który powinien zawierać szereg założeń, wytycznych, planów i sposobu realizacji celu, który będzie prawdziwym przewodnikiem po udanym biznesie. Niestety, wiele osób lekceważy biznesplan podchodząc do jego tworzenia jak do smutnego, uciążliwego obowiązku, który niewiele daje. I wiele w tym racji – jeśli pisząc biznesplan sklepu internetowego (czy jakiegokolwiek innego biznesu) mamy takie nastawienie, że ten plan jest “uciążliwym obowiązkiem” to faktycznie jego stworzenie niewiele nam da. Jeśli jednak uznamy biznesplan za rodzaj wskazówki i przygotowania się do tego, żeby biznes się udał to taki dokument może być dla nas na wagę złota. Po co Ci biznesplan? Prawidłowo stworzony biznesplan jest na wagę złota, ponieważ zawiera założenia biznesu, cele jakie chcemy osiągnąć oraz przede wszystkim sposoby ich realizacji. Dzięki biznesplanowi doskonale wiesz czego chcesz oraz w jaki sposób masz zamiar to osiągnąć. Może Ci się to wydawać śmieszne, ale badania dowodzą, że ludzie, którzy zapisują swoje cele osiągają je o kilkadziesiąt procent częściej niż ci, którzy planów nie mają (lub ich nie zapisują). Kiedy Twoje cele siedzą w głowie to często o nich zapominasz, kiedy widzisz je na kartce papieru to doskonale wiesz co masz zamiar osiągnąć. Planując biznes zakładamy wiele rzeczy, nad wieloma aspektami myślimy długimi godzinami. Analiza konkurencja, preferowana polityka cenowa, przewagi konkurencyjne, zalety produktu bądź usługi. Zastanawiamy się jakie potencjalne problemy mogą wystąpić, jak chcemy je rozwiązać. I o ile w tym momencie o tym pamiętamy, o ile nie spiszemy tego w formie biznesplanu to istnieje duże ryzyko, że po prostu o tym zapomnimy. A biznes pomyłek i zapomnień nie wybacza. Start w biznes bez biznesplanu przypomina mi wyruszenie w długą podróż bez mapy, zapoznania się z trasą. Owszem – możesz dotrzeć na miejsce, ale takiej gwarancji nie masz. Gdybyś miał ze sobą mapę to nie tylko dotrzesz tam na pewno, ale również droga będzie mniej wyboista, a wszelkie problemy zostaną rozwiązane zawczasu. Jeśli więc na serio planujesz otwarcie sklepu internetowego lub jakiegokolwiek innego biznesu (internetowego) to musisz mieć biznesplan. W innym wypadku musisz liczyć się z dużo większym prawdopodobieństwem, że po prostu Ci się nie uda. Biznesplan sklepu internetowego Biznesplan sklepu internetowego nie różni się specjalnie swoją zawartością od jakiegokolwiek innego biznesplanu. Powinien zawierać między innymi odpowiedź na pytania: co chcę sprzedawać (jaką usługę oferować)? jakie potrzeby konsumentów zaspokaja produkt (usługa)? kim jest grupa odbiorców? kim będą klienci? jak i gdzie chcę to sprzedawać? jak chcę pozyskiwać klientów – jakimi źródłami? ile to będziesz kosztować? jaką politykę cenową przyjmę? jakie są silne, słabe strony produktu (usługi)? jakie są szanse i zagrożenia pomysłu na biznes? czy na tym rynku działa konkurencja – i jeśli tak to jaka? kto będzie dostawcą materiałów, pracy – czy coś potrzebujemy kupować, zatrudniać ludzi? dlaczego pokonam konkurencję? jakie są realne, pesymistyczne i optymistyczne scenariusze biznesu? jaki jest próg rentowności biznesu? jakie poniosę wydatki? jaki jest mój cel? co musi się wydarzyć, żeby biznes się udał? Nie jest tego mało, to fakt. Prawda jest jednak taka, że biznesplan sklepu internetowego czy dowolnego biznesu, który masz na myśli mógłby być znacznie dłuższy. Powyżej wymieniłem jednak kluczowe dla losów Twojego biznesu elementy. Im dokładniejsze poddasz je analizie i trafniej odpowiesz na pytania tym większe szanse powodzenia ma Twój biznes, tym lepiej będziesz do niego przygotowany. Jeśli wciąż czujesz, że nie radzisz sobie z przygotowaniem biznesplanu to bardzo owocny w pomoc może okazać się dla Ciebie mój kurs biznesu internetowego, który znajdziesz tutaj. Jak napisać biznesplan? Wiesz już co musi znajdować się w Twoim biznesplanie, teraz “wystarczy” go napisać. Nie spiesz się z tym, a każde zdanie będziesz jeszcze analizować. Najlepiej jeśli stworzysz sobie szkic takiego biznesplanu, a następnie po kolei będziesz uzupełniać o informacje, analizy i pomysły, które przyjdą Ci do głowy. Nie bój się nanosić poprawek, czytać biznesplan kilka razy, a także go zmieniać. Nie da się napisać biznesplanu w jeden dzień, choćby dlatego, że wszystko co zostanie w nim zapisane musi zostać przeanalizowane. Pomysł, który dziś wydaje nam się być dobry, jutro wcale taki być nie musi. Ja sam, za każdym razem kiedy piszę biznesplan daję sobie kilka dni na to by codziennie go czytać – doszukując się błędów, lepszych pomysłów i usprawnień. Dopiero po tych kilku dniach dochodzę do wniosku, że biznesplan, który napisałem jest według mnie trafny. Bardzo często taki napisany biznesplan warto dać komuś bliskiemu do przeczytania – niech zobaczy i oceni “z boku”. Zakładając biznes często mamy tendencję do popadania w hurraoptymizm i wielokrotnie hiperbolizujemy zalety, korzyści i jesteśmy skrajnie optymistyczni, a biznesowi przydaje się realizm. Surowa i chłodna ocena osoby nie zaangażowanej w nasz biznes może przynieść wiele ciekawych spostrzeżeń. Pisanie nie jest dla Ciebie? Ja nie mam z tym żadnych problemów! Mogę napisać biznesplan dla Ciebie – skontaktuj się ze mną.