Czy opłaca się sprzedawać na Allegro?

sprzedawać na Allegro

Allegro to dla ponad 90% Polaków synonim zakupów w Internecie, ale czy opłaca się sprzedawać na Allegro? Serwis, który istnieje na rynku od czasu kiedy z Internetem wielu z nas łączyło się za pomocą modemu i rozliczało za impulsy lub korzystało z sieci WWW w kafejkach internetowych zdominował polski rynek e-commerce.

Z Allegro próbował konkurować światowy gigant Ebay, stara się walczyć Alibaba, Amazon, ale wszyscy giganci przegrywają z firmą o polskich korzeniach. Dziś niestety Allegro nie jest polskie, co jednak nie stanowi już żadnej przeszkody.

Skoro serwis Allegro to utożsamienie zakupów w Internecie dla wielu Polaków to wydaje się, że sprzedaż na tym portalu jest obowiązkiem każdego kto prowadzi biznes internetowy. Ale czy aby na pewno?

Dla niektórych firm związanych z biznesem internetowym przychody w 80-95% pochodzą ze sprzedaży na Allegro. Coraz częściej dostrzec można jednak trend odwracania się od Allegro i pozyskiwanie klientów innymi źródłami.

A jaka jest prawda? Warto sprzedawać na Allegro czy nie? Odpowiedź (niestety) leży gdzieś po środku i tylko analiza KONKRETNEJ sytuacji może dać na to trafną odpowiedź. Sprzedaż na Allegro ma swoje zalety i wady. Jakie?

Zalety sprzedaży na Allegro

Z całą pewnością zalety sprzedaży na Allegro moglibyśmy wymieniać naprawdę długo, ale część z nich jest znacznie silniejsza:

  • 99% Internautów kupiło coś na Allegro – jeśli ktoś robi zakupy w Internecie to niemal ze stuprocentową pewnością można stwierdzić, że dokonał zakupu przez Allegro. Skoro kupuje tu tak wiele osób to znaczy, że warto tu sprzedawać.
  • Allegro = bezpieczeństwo – dla wielu konsumentów Allegro stało się niejako gwarantem bezpieczeństwa – nawet jeśli trafią na ofertę tej samej firmy na ich stronie internetowej to z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że dokonają zakupu na Allegro. „Bo tak bezpieczniej”, „bo mają potwierdzenie”, „bo nie zostaną oszukani”, „bo jakby coś to ktoś im pomoże”.
  • łatwy start, profesjonalny wygląd – nie musisz być informatykiem, grafikiem, ani specjalistą od biznesu internetowego by rozpocząć profesjonalną sprzedaż na Allegro. Serwis udostępnia szablony grafik aukcji, daje Ci profesjonalne narzędzie do sprzedaży.
  • natychmiastowy dostęp do milionów potencjalnych kupujących – w przeciwieństwie do sprzedaży za pośrednictwem innych mediów, na Allegro możesz od ręki dotrzeć do milionów Polaków

Większość zalet Allegro sprowadza się do tego, że w jeden dzień możesz rozpocząć sprzedaż swoich produktów (usług) na całą Polskę niemal od razu docierając do milionów (potencjalnych) klientów. A jakie są wady Allegro?

Wady sprzedaży na Allegro

To moje prywatne zdanie, ale wady sprzedaży na Allegro są z roku na rok coraz większe i silniejsze. Do najważniejszych należą:

  • duża konkurencja – nie ma drugiego takiego miejsca jak Allegro gdzie panuje tak duża konkurencja jak na Allegro. Większość firm wystawia tutaj na sprzedaż swoje produkty i usługi. O ile faktycznie możesz dzięki Allegro dotrzeć do milionów kupujących to przebicie się przez gąszcz konkurencji może być prawdziwym wyzwaniem.
    Jeśli planujesz sprzedaż na Allegro i chcesz dowiedzieć się jak jednym, prostym trikiem pokonać konkurencję zapisz się na mój kurs biznesu internetowego – tutaj!
  • Allegro to korporacja, która zniechęca kupujących – o ile na początkach swego istnienia Allegro dbało o kupujących i sprzedających, tak teraz – kiedy jest światową korporacją – działa według „standardów”, które oznaczają ni mniej, ni więcej odpowiedzi z automatów, korpo-gadkę itd.
    Co oznacza to w praktyce? Ano tyle, że na Allegro zdarzają się oszuści (jak wszędzie). Ci, którzy jednak zostają oszukani wcale nie są objęci „super programem ochronnym”, ale często są zdani na siebie. To wiele razy spowodować może uraz do Allegro, przez co tacy kupujący odpadają z grona potencjalnych klientów.
  • szybkie porównanie ofert i cen – ta wada ma związek z ogromną konkurencją na Allegro. Owszem w całym Internecie konkurencja jest podobna (a nawet większa), ale tylko na Allegro kupujący ma bezpośrednią możliwość porównania tych samych produktów w kilka sekund. Jeśli ktoś ma taniej, lepsze opinie, lepszy opis aukcji, bardziej preferencyjne warunki dostawy, odbierze telefon kiedy dzwoni klient (a Twoja infolinia akurat nie odbiera) to gotowy do zakupu klient szybko zmieni wybór i kupi u konkurencji.
  • wysokie koszty – choć Allegro może zapewnić Ci spore przychody to nie wolno zapomnieć o równie wysokich kosztach. Wystawienie aukcji, dodanie zdjęcia, prowizja od sprzedaży, nie wspominając o kosztach promocji – wysokość tych wydatków może być ogromna. Nie każdy kto rozpoczyna biznes internetowy bierze to pod uwagę wyznaczając politykę cenową.

Jest jeszcze jedna bardzo duża wada sprzedaży na Allegro, o której być może nie każdy wie…

Allegro się zmienia

Od pewnego czasu Allegro się zmienia. Serwis chce przejąć sprzedaż i stworzyć ze swojego portalu coś na kształt wielkiego sklepu pod szyldem Allegro – tak by klienci kupowali od Allegro (a nie od firmy Kowalski, firmy Nowak, mojej firmy, Twojej firmy) – coś na kształt modelu biznesowego Amazon.

Przykładem tego jest otwarcie konta Allegro (oficjalnego sklepu) co miało miejsce jakiś czas temu. Nie byłoby w tym (aż tak) wiele dziwnego, gdyby nie jeden fakt…

W Internecie znaleźć można było wiele opinii na ten temat osób pokrzywdzonych. Rozchodziło się o firmy, które dotychczas sprzedawały na Allegro za duże pieniądze. Co z nimi zrobiło Allegro? Zablokowali im konta z przeróżnych (wymyślonych) powodów. Przy okazji Allegro na dowód „niewinności” prosiło m.in. o przesłanie faktur od dostawców itd.

Allegro ma oczywiście dostęp do wielu wrażliwych danych swoich sprzedających:

  • co sprzedają
  • za ile sprzedają
  • gdzie kupują

Co można zrobić z taką wiedzą? Uruchomić konkurencję (pod szyldem oficjalny sklep Allegro). Przecież ten gigant:

  • wie co najlepiej się sprzedaje
  • gdzie to tanio kupić
  • ma ogromne pieniądze przez co może negocjować znacznie korzystniej warunki finansowe
  • może od ręki zamknąć całą konkurencję
  • Allegro wystawia promowane aukcje zupełnie za darmo
  • Allegro nie ponosi żadnych kosztów (bo komu ma płacić? sobie?)

Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Kolejnym dużym problemem na Allegro jest promocja dużych marek. Wystarczy otworzyć niektóre kategorie (np. elektronika) i sortować oferty wg „trafności” czy „popularności” by zobaczyć, że jako pierwsze wyświetlają się oficjalne sklepy dużych marek (np. Sony) choć ich aukcje są dużo mniej popularne niż aukcje nieznanych firm.

Sprzedawać na Allegro czy nie – oto jest pytanie

Czy faktycznie opłaca się sprzedawać na Allegro, czy lepiej zrezygnować z tego pomysłu?

Dzięki sprzedaży na tym serwisie możesz łatwo zyskać wielu potencjalnych klientów, wobec czego byłoby głupotą choćby nie rozważyć takiej opcji. Aby zdecydować czy jest to opłacalne trzeba skonfrontować zyski generowane ze sprzedaży na Allegro z kosztami takimi jak prowizja czy opłata za wystawienie przedmiotu.

Najrozsądniej jest jednak źródła sprzedaży dywersyfikować czyli rozróżniać. Jakiekolwiek źródło sprzedaży (czy będzie to Allegro, własny sklep internetowy, czy cokolwiek innego) to będzie to rozwiązanie o tyle ryzykowne, że w przypadku „odcięcia” tego źródła Twój biznes stanie w opałach.

 

Tagged under:

Leave a Reply

Your email address will not be published.